Porcelán
Poprvé jsem čínské "město porcelánu" Jingdezhen navštívil před čtyřmi lety, kdy jsem pro známého sběratele modrobílého porcelánu, pana Hu Guoyina, maloval na doporučení našeho společného přítele - malíře Wu Yi - kolekci 12 rozměrných váz právě technikou modrobílého porcelánu qinghua (malba kobaltem pod glazurou).
Toto médium mě naprosto okouzlilo a do města Jingdezhen jsem se poté vrátil ještě několikrát.
Historie
výroby keramiky sahá v lokalitě Jingdezhenu do doby před více než 2000
lety. V místním muzeu jsou vystaveny výrobky z jemné kameniny a
protoporcelánu z doby Severních a Jižních dynastií, dynastie Tang a
Song. Modrobílý porcelán qinghua se zde začal vyrábět v době pozdní
dynastie Yuan ve čtrnáctém století a za doby následujících dynastií Ming
a Qing se stal na celém světě synonymem pro Čínu, její vytříbenou
kulturu a umění.
Právě
významové bohatství tohoto zdánlivě prostého média mě zaujalo a
přivedlo k práci na několika souborech modrobílého porcelánu, kdy
využívám tradičních tvarů (tvary pocházející z období Yuan a Ming) ve
spojení s neobvyklým zpracováním dekoru. Do kontrastu s tradičním tvarem
porcelánu stavím dekor využívající tvarosloví staré evropské malby ve
spojení s typickými čínskými motivy (hmyz, květiny, ryby...), ale i s
motivy každodenní reality současných čínských měst. Na rozdíl od
tradičních způsobů výzdoby neurčuje často rytmus a kompozici dekoru
linie, ale rozsáhlé plochy ve spojení s jemným stínováním a lavírováním.
Přitažlivá
na práci s porcelánem pro mne není jen křehkost a historická zatíženost
tohoto média, ale také nejistota výsledku často několik dnů nebo týdnů
trvající intenzivní práce. Během výpalu totiž některé kusy popraskají
nebo se objeví deformace, defekty glazury, nežádoucí změny odstínu
kobaltu a jiná, vesměs nevratná poškození díla. Malíř tak pracuje s
určitým pocitem marnosti a nejistoty, a napětí, které předchází každému
otevření pece, může být vzrušující.
Jiří Straka, 2017