Bouře nad Studencem
Cokoliv
si v životě přejete, tak se může stát. I tak by se dal pojmout příběh
malíře Jiřího Straky (nar. 1967 v Praze), jehož výstava s názvem Bouře
nad Studencem se rozhostila v prostorách Galerie města Trutnova.
Poklidná, romantická a malebná přírodní zákoutí a podkrkonošské krajiny
odkazují sice k tradici motivů, kterými tento kraj proslul, ale jsou
vyvedena ve velkých formátech způsobem tradiční čínské tušové malby.
Jiří Straka totiž má vedle Prahy jako svůj druhý domicil Peking, kde má i
svůj ateliér, čínskou manželku, mluví čínsky a miluje od mládí čínské
umění. Tušovou malbu v Číně také vystudoval, hned po studiu sinologie na
Karlově univerzitě. Vytváří moderní podobu tušové malby, svého druhu
syntézu čínského stylu s pohledem a myšlením západního umělce. Svými
pracemi většinou odkazuje k čínské realitě - zaujaly ho kupříkladu různé
detaily ze stavenišť na okraji velkých megaměst s proplétající se sítí
drátů, ale také tamní nevěstky, či potulní psi. Nevyhýbá se ani
poetickým motivům, svého času zaujal velkoformátovými malbami ptačích
pírek.
Napětí mezi západním a východním se odehrává i v krajině Podkrkonoší a Krkonoš, kam malíř zajíždí za svými rodičí, kteří bydlí nedaleko Jilemnice. Kraj důvěrně zná a odhaluje jeho krásnou přirozenost způsobem a prostředky z trochu jiného světa, nad kterými se tají dech a díky nimž vidíme naši realitu jinak, objevně a velkolepě. Důvěrně známé končiny se střídají s obrazy bodláků a trav - čínská poetičnost a bravurní tušová ekvilibristika se vpíjí do českých reálií. Skutečnost světa se ovšem prokrví i v hájemství poezie - igelitový pytel či velká mrtvá vosa jsou na této výstavě zcizující či krutější motivy, kterými malíř upozorní diváka, že svět není jen procházkou zamyšlenou krajinou. Zvláště, blíží-li se bouře. Ale ta nad Studencem je stejné krásná.
Kurátor výstavy Martin Dostál